2012. május 27., vasárnap

Általános információk

A saját tapasztalatainkat írom le, hogyan jutottunk el A-ból B pontba és ez milyen költségekkel járt.

Budapest- Luton
2.10 perces repülési idő. Az időeltolódás 1 óra.
A jegyet jóval a repülés időpontja előtt foglaltunk.
A fapados repülőjáratokon egy-egy bőrönd kerülhet annyiba mint maga a repjegy. Ezzel érdemes számolni.
Biztosítással és egy bőrönddel és transzferrel Londonig 25.000 Ft körül volt.

Luton-London
Buszos bementünk a Victoria Station megállóig. A buszon a sofőrtől is lehet jegyet venni (kb 15 GBP), nem kell előre erről gondoskodni. Ha 4 ember utazik, akkor pedig már lehet, hogy a taxival is megéri utazni.

Londonon belül

A Victoria Station vasútállomáson egy hetes Travelcard-ot váltottunk az 1-3 zónára alkalmas utazásra alkalmasat. Ezt a metrón lehet használni az 1-3 zónában, de a buszon korlátlanul lehet utazni London egész terültén belül. A vasútállomáson megvásárolt Travelcard-ok a neten való regisztáció után sok városi nevezetesség megtekintésére kedvezményes jegyet biztosítanak. Pl.: London Eye-ra egy jeggyel két embernek is fel lehet szállni, de a Temzén való sétahajózásra is ugyanez vonatkozik. Ez az egy hetes travelcard kb. 39 GBP volt fejenként.

Aki rövidebb időre jön Londonba, a 1 napos travelcardot is lehet váltani és a zónákat is magunk határozhatjuk meg. London főbb látványosságai az 1-2 zónában megtalálhatóak. Ha a szállás is szerencsés módon ezekben a zónákban található akkor felesleges a többi zónára is megvenni a kártyát.

Ha underground-ra (metróra) szállunk a travelcardot be kell tenni a beléptetőkapu elején lévő nyílásban amit aztán a tetején ad ki. Kinyílik a kapu és be lehet menni. Ezután a szabadon átszállhatunk, vonalat válthatunk. A következő alkalom amikor használnunk kell a jegyet amikor kilépünk a metróból (a felszínre). Oysterkártyánál ugyanígy, annyi különbséggel, hogy itt csak oda kell érinteni a belépőkapunál a kártyát ki és belépéskor egyaránt.

A buszokat le kell inteni és az első ajtón lehet felszállni, ahol a sofőrnek fel kell mutatni a travelcardot. Ha Oystercard-unk van az a buszon a sofőr előtt lévő leolvasóhoz kell érinteni és utána lehet felszállni a buszra.

Az Oyster Card (kék színű plastic kártya, amit fel kell tölteni automatáknál vagy jegypénztárban és mindig levonja a busz- vagy metrójegy árát a gép (1,5- 2.3 GBP). Ha eléri egy napijegy árát az utazásunk akkor nem von le többet aznap.

Mi például, ha tudtuk, hogy nem kell sietnünk akkor busszal közlekedtünk, mert így a városból is többet láttunk és spóroltunk is.

Overground (vasút). Városon belüli vasútközlekedésre szintén használhatjuk az Oysercardot és a travelcardot is a megfelelő zónák figyelembevételével. A belépőkapuknál kell a jegyet érvényesíteni.

Cambridge- London:
45 perc vonattal az út Londonig, ami sűrűn jár és különböző állomásokra visz be. Mi King's Cross vasútállomásról indultunk. Van olyan vonat ami nyolc helyen megáll, de olyan is ami nem csak Cambrigben és Londonban, végállomástól-végállomásig közlekedik. „Via Cambridge elnevezésű vonat nem állnak meg csak Cambridge-ben”)
Rengeteg különböző féle opció van, mi azt választjuk, hogy két felnőtt oda-vissza azonos napon, (tehát a jegyváltás napján kell az odautat és a viszautat is lebonyolítani.) Így néhány font kedvezmény van rá.
Ha 3-an utaznánk akkor több kedvezmény lenne, mert ott már érvényes a csoportos kedvezmény.
Ez kb 65 GBP volt kettőnknek. 5 jegyet nyomtat a gép, 1 oda/fő- 1 vissza jegy/fő és a végén egy bizonylatot a fizetett összegről.
Fontos, hogy a jegyet nem szabad eldobni mert kilépésnél és belépésnél is a belépőkapuban kell érvényesíteni. Belépésnél még visszadja, de Cambridge-ben kilépésnél ott elnyeli, csak a kaput nyitja ki.

Cambridge-en belüli közlekedés:
Egy vonaljegy ára: 1,5 -1,8 GBP attól függően, hogy téli vagy nyári időszámítás van éppen.
Megéri napijegyet vásárolni a helyi buszközlekedésre mert ezzel szabadon járkálhatunk egész nap a városon belül. Ez 3,5 GBP/fő volt. Ez volt februárban. De a nyári időszámítás kezdetén emelték a jegy árát: 3.7 GBP/főre. Nagy távolságok vannak, ne gondoljuk, hogy végigsétáljuk az egészet.

Kirándulás Cambridge-be Londonból vagy fordítva (csak hétvégén!)
Nyáron a hétvégéken kedvezményes áron (50%) lehet megtenni a Cambridge-London távolságot és van olyan opció is, ahol még a Londoni travelcard is benne van 1-6 zónára vonatkozó utazási lehetőséggel féláron (fejenként akár 22 GBP-ért).